Håndplukket utvalg
Hjemlevering samme dag

Den selvkjørende roboten Ottobot ble AMOI-bud

Kan en robot styre leveransene av varer som bestilles hos oss? Hvordan ville det egentlig skje og hvordan ville det fungere i praksis? Dette var spørsmål vi var nysgjerrige på, og derfor bestemte vi oss for å starte et prosjekt sammen med Posten og Bring for å se nærmere på hvordan roboter kan bidra til fremtidens logistikk.

Da Ottobot tok over Aker Brygge

Mellom den 14. november og 9. desember 2022, kjørte roboten hele veien fra Postens hub ute på Filipstadkaia over broen til Aker Brygge og langs hele bryggekanten bort til våre partnere Winther og Asia for å hente varer.

– Butikkene våre er lokale og drives av lidenskapelige selvstendig næringsdrivende som er eksperter innen sine felt. De er slaktere, bakere, blomsterhandlere, ystere, fiskehandlere og mange flere. Vi ønsket å se nærmere på hvordan vi kan hjelpe dem med å effektivisere sine leveranser og sørge for at deres varer og produkter blir levert på en så god og sikker måte som mulig. Men vi ville også finne ut av hvordan varer best bør pakkes for en slik type levering og se nærmere på hvordan den menneskelige kontakten med en automatisert robot fungerer, sier Jimmy Rhodin, administrerende direktør i AMOI.

Håpet er å lære mest mulig om teknologien, i hvilke miljøer roboten gjør sitt beste arbeid og hvordan den kan bidra til å løse utfordringer knyttet til varelevering og henting i byen i fremtiden. Men vi ønsket også å se nærmere på delene som er knyttet til menneskelig kontakt.

Hvordan opplever Oslos innbyggere en robot i et urbant miljø og hvilke følelser vekkes hos menneskene som samhandler med den? Dette er ikke minst viktig ettersom personalet som jobber i restaurantene der roboten henter varene, samhandler med den. I tillegg trengte vi å forstå hvilke hindringer som er de vanskeligste for roboten å håndtere, om den tåler kjøring i nordisk vintervær og hvor stabil driften av roboten er.

Foto: Posten Norge

"Nesten magisk"

Asia og Winther er to av butikkene som er tilgjengelige på Amoi og de to som var involvert i prosjektet. Når vi spør Terick Bel-Lafkih fra Winther om hvordan de synes hentingen og prosjektet har gått, svarer han at det var utrolig enkelt og for det meste fungerte veldig bra.

– Vi mottar bestillingen direkte i appen, pakker esken og setter den i roboten. Så kjører den dit den skal. Det er nesten magisk. Den er stabil, kommer i tide og er lett å forholde seg til. Det var selvfølgelig litt uvant i starten å vite nøyaktig hvordan man setter opp varene og så videre og andre små dilemmaer, men det lærer man etterhvert. Det gikk til og med raskere enn før.

Vi er storfornøyd med et lærerikt eksperiment og gleder oss til å se hvordan vi kan fortsette å bruke innovasjon i fremtidens logistikk. Takk for nå, Ottobot!

Foto: Posten Norge
La oss snakke om cookies 🍪
Vi bruker cookies for å forbedre nettsiden og gi deg en unik kundeopplevelse. I vår personvernerklæring kan du lese mer om dette. Ved å trykke «Aksepter alle», godkjenner du bruken av cookies.